KORT MM. VEDR. 3-LIMFJORDSFORBINDELSE
– ET OMRÅDE, HVOR TINGENE ER MANIPULERET I VVM!
LINJEFØRING (et sådant kort manglede
vi i VVM, men der var dog kort over delstrækninger, som her er sat sammen.
På kortet neden for har jeg tilføjet løsningen med udvidelse af E45 inkl. et
ekstra tunnelrør, som man ikke har måttet undersøge jfr. transportministerens kommissorium:
Det efterfølgende, misvisende oversigtskort anvendes mange steder i VVM
2021.
Det mangler alle industriområderne m.m. i Aalborg Øst og der efterlades derfor
det falske indtryk, at en Limfjordsforbindelse vest om er et logisk
skridt for at skabe balance i trafiknettet i forhold til byen:
På det efterfølgende kort ses de industriområder m.m., der mangler på
Vejdirektoratets kort. Uddannelsessteder er desuden markeret med U:
Herefter et kort med virksomheder med over 200 ansatte jfr. CVR.
Kortene understreger behovet for at sikre, at der ikke er kø ved
Limfjordstunnelen, hvilket bedst opnås med en udvidelse af E45:
AFLASTNING AF GADER OG VEJE I BYOMRÅDET
- Som følge af den 3.
Limfjordsforbindelse vil ture mellem den vestlige del af Nørresundby og den
vestlige del af Aalborg blive kortere. Af den grund ses også en vis aflastning
af Limfjordsbroen og vejnettet i Aalborg centrum.”
Dette oplyses i et svar
fra transportministeren, men det er også i strid med sandheden:
Også Vejdirektoratets kort fra den nye rapport MKV
2023 manipulerer ved at give det indtryk af, at der vil ske stor aflastning
af gader og veje i byområdet:
MEN: På kortet ovenfor er der ikke nogen angivelse af, hvad de to grønne farver betyder (hvor lave procenter).
SANDHEDEN ER: at der er tale om en meget lille nedgang i trafikken, hvilket kan ses på de efterfølgende trafikkort, som vi har rekvireret ved Vejdirektoratet.
Normalt er disse trafikkort med i
VVM, men det er man så ophørt med fra VVM 2021. Er dette også manipulation?
Kortene er jo centrale, hvis man skal forholde sig til forbindelsens effekt. Men
vi fik dem trods alt.
Som det ses, giver en motorvej vest om Aalborg og over Egholm skuffende
lille aflastning af gader og veje i Aalborg (et ellers ofte benyttet
argument for vejen vest om).
RUTENEG SOM FORKLARING
Når der ikke er nogen mærkbar
aflastning, skyldes det, at Egholmmotorvejen vil være placeret for langt ude
mod vest til at kunne trække i trafikken fra byområdet,
hvilket kan illustreres med disse to kort for ruteneg fra denne
rapport fra Vejdirektoratet:
TABEL OVER AFLASTNING AF BYENS GADER OG VEJE
I den nye MKV 2023 indgår desuden en
tabel, hvor man kan se hvor lidt byvejene i Aalborg aflastes:
Altså: for de fleste centrale gaders
og vejens vedkommende forskelle på under 5 %. Desuden er der en kraftig stigning
nær tilkørslen på Nørholmsvej.
Der er ikke offentliggjort tal
for Annebergvej, som bliver kritisk tilkørselsvej til Egholmsmotorvej.
Sådanne tal kunne være interessante både for beboerne og for vurdering af
kapaciteten. Er det også manipulation?
ET KORT OVER NATUROMRÅDER
Dette mangler også i VVM, så har vi selv lavet et, der kommer her:
Verdens Ende i Lindholm Fjordpark, der årligt besøges af 70-100.000
gående, cyklende, løbende, sejlende.
Det er et vigtigt rekreativt område med en rigtig flot udsigt 8 km. fra
centrum!
Der står nærmest intet om dette område i VVM.
Motorvejen tænkes ført på tværs over
ved kvinden i forgrunden.
Mvh Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, tlf. 20489503, trafikaltfolkeparti@outlook.dk